آخرین اخبار

حزب حداقلی خشونت‌طلب و تمامیت‌‌خواه حاکم شده است/ مجلس، وزیر کشور را از کابینه اخراج کند

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی پیشنهاد داده که نمایندگان مجلس در واکنش به ردصلاحیت‌های گسترده، وزیر کشور را استیضاح کنند و کسی را به جای او بیاورند که به انتخابات باور داشته باشد.

اشتراک گذاری
07 آذر 1402
کد مطلب : 9814

محمدجواد حق شناس

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ زینب غبیشاوی: محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و نماینده سابق شورای شهر تهران درباره رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس توسط هیات‌های اجرایی با توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ مصاحبه کرده که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌توانید بخوانید:

*‌ اتفاق جدیدی که رخ داده این است که در گذشته شورای نگهبان یا هیات‌های نظارت که زیرمجموعه شورای نگهبان بودند، تا به امروز بار اصلی رد صلاحیت‌ها و از بین بردن معنای انتخابات را تنهایی به دوش داشتند اما این اولین بار است که هیات اجرایی راسا چنین کاری را انجام می‌دهند و با رد صلاحیت گسترده و حتی رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس را که دست‌چین شده شورای نگهبان و به تعبیری مجلس انقلابی بودند این‌چنین قلع وقمع کرده است. این نشان می‌دهد همانطور که کارشناسان و دلسوزان اعلام کرده بودند، عملا انتخابات و مشارکت پرشوری نداریم. 

بدنه اصلی دولت رئیسی از تیم پایداری است

*‌ وزیرکشور به آقای رئیسی بسیار نزدیک است و تیم پایداری بخش‌های اصلی بدنه دولت را تشکیل می‌دهد. امروز عمده آن‌ها در وزارت کشور حضور دارند و قطعا وزارت کشور در هماهنگی حداکثری با رئیسی برای رد صلاحیت‌ها بوده است.

*‌ اگر اصل مسئولیت را بپذیریم، رئیس قوه مجریه آقای رئیسی است و مسئولیت کابینه هم برعهده اوست. طبیعتا وزارت کشوری که امروز شاهد هستیم، بیشترین نقش و هماهنگی را با او دارد. هیات‌های اجرایی هم دستپخت همین وزارت کشور و به طور مشترک شورای نگهبان است. یعنی هیات‌های اجرایی نتیجه تعامل فرمانداران و هیات نظارت است. 


بیشتر بخوانید: رد صلاحیت‌های انتخابات مجلس دوازدهم و یک سوال بزرگ: چه کسی به جمهوری اسلامی التزام دارد؟


*‌ درهمین هیات‌های اجرایی فرماندار و ثبت احوال نقش همیشگی دارند. همه این موضوعات نشان می‌دهد که آقای رئیسی نمی‌تواند نسبت به موضوع رد صلاحیت‌ها و از کم و کیف ماجرا بی‌اطلاع باشد. وزیر کشور یکی از وزاریی است که بیشتری همکاری و هماهنگی را با رئیسی دارد. 

*‌ زمانی که برای افکار عمومی ارزشی قائل باشید، می‌گویید حداقل حفظ ظاهر کنم و آنچه را در باطنم است نشان ندهم. اما اینجا مسئله ظاهر و باطن دیگر موضوعیت ندارد؛ زمانی که افکار عمومی عملا محلی از اعراب ندارد دیگر چه فرقی دارد؟ این حضرات هیچ وقعی به افکار عمومی نمی‌دهد. فردی مانند پزشکیان که سال‌ها در این کشور وزیر بوده، سال‌ها در جنگ بوده، سابقه روشن قبل از انقلاب دارد، نایب رئیس مجلس بوده، نماینده اول مردم تبریز است و … چطور هیات اجرایی به خودش اجازه ردصلاحیت او را می‌دهد؟ خب انتخابات دیگر خیلی عجیب است و با این رویکرد اساسا مفهومی برای جمهوری اسلامی نگذاشته‌اند که کسی به آن التزام عملی داشته باشد یا نداشته باشد. 

حزب حداقلی خشونت‌طلب و تمامیت‌‌خواه حاکم شده است

*‌ امروز یک حزب حداقلی خشونت‌طلب و تمامیت‌‌خواه حاکم شده و نه تنها برای افکار عمومی هیچ ارزش و احترامی قائل نیست، بلکه سعی می‌کد به صورت افکار عمومی چنگ بزند. این مجموعه‌ای که روی کار است، تره‌ای برای آقای قالیباف خرد نمی‌کنند و دنبال زدن زخمی هم به او هستند. 

*‌ معتقدم جامعه اساسا از مقوله انتخابات گذشته است و این تحلیل من شهر‌های بزرگ را در بر می‌گیرد. در شهر‌های بزرگ با پدیده بی‌تفاوتی مواجه هستیم و برای مردم اساسا مهم نیست چه کسی تایید شده یا چه کسی تایید نشده چرا که مدت‌هاست صندوق‌های رای را کنار گذاشته‌اند. 

*‌ میزان مشارکت در حوزه‌های تک‌نماینده چیزی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است. در شهر‌های بزرگ بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و در تهران زیر ۱۵ درصد. فکر می‌کنم میزان مشارکت در همه کشور چیزی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد خواهد بود.

*‌ اکنون به کسانی که مدعی مشارکت حداکثری هستند هشدار می‌دهم که این انتخابات آخرین فرصت جمهوری اسلامی است برای اینکه مشکلش را با مردم حل کند و اگر از این فرصت استفاده نکند بسیار برایش دیر می‌شود. از همین رو باید ببینیم شورای نگهبان حاضر است انتخاباتی درست و قابل اطمینان و متناسب با استاندارد‌ها برگزار کند یا نه. 

*‌ پیشنهاد می‌کنم نمایندگان مجلس، استیضاح وزیر کشور را در دستور کار بگذارند و دست‌کم در اولین قدم وزیر کشور را که این‌چنین به جنگ انتخابات و رای مردم رفته را از کابینه اخراج کنند و وزیری را روی کار بیاورند که به انتخابات باور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 4 =